Daar is hij dan weer! Verslag van dec t/m jan 2016 - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Menno & Sylvia Meuwese Witjes - WaarBenJij.nu Daar is hij dan weer! Verslag van dec t/m jan 2016 - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Menno & Sylvia Meuwese Witjes - WaarBenJij.nu

Daar is hij dan weer! Verslag van dec t/m jan 2016

Door: sylvia en menno

Blijf op de hoogte en volg Menno & Sylvia

23 Januari 2016 | Australië, Melbourne

Voordat ik begin aan mijn verslag willen wij iedereen een heel gelukkig, gezond, liefdevol en reislustig 2016 wensen!!! ( misschien beetje laat maar beter laat dan nooit zeg ik maar) En met reislustig bedoelen we niet dat iedereen naar de andere kant van de wereld moet reizen, maar kan je ook zien als kleine uitstapjes. Nieuwe plekken in Nederland, nieuwe plekken in je eigen stad/ dorp of waar dan ook ontdekken :D

Ik zit nu heerlijk in de zon dit verslag te typen op ons kleine veranda. Ik las op mijn NOS app dat in nederland nu de vorst is aangekomen raar om te zien. Terwijl het hier zo warm is en we vooral last hebben van bosbranden. Gelukkig niet in de omgeving Melbourne maar wel in de staat Victoria ( de staat victoria is groter dan Nederland). Bosbranden in Australie is jammer genoeg heel normaal. Het grote probleem is vooral de aanhoudende warmte, te kort aan regen water maar ook vooral de harde warme wind.
Gelukkig word je via het nieuws goed op de hoogte gehouden en hebben wij nergens last van.

In ons laatste verslag had ik verteld over onze baan in Melbourne bij het magazijn waar we groente en fruit in pakken/ controleren. Sinds twee maanden is er een nieuwe manager die qua werken het allemaal over een hele andere boeg heeft gegooid. Wat helaas voor nogal nadelige gevolgen heeft geleid voor ons. Zo wou de nieuwe manager dat iedereen maar vijf dag per week werkt en niet meer dan 7,5 uur per dag. Eigenlijk wilt hij ons zo snel mogelijk weg hebben want alles draait natuurlijk om geld en hoe langer wij op de vloer hoe meer geld het hem kost. Dit alles bij elkaar hakte er fincancieel toch aardig in we misten al snel 200 dollar per persoon per week. Omdat al snel bleek dat hij echt niet van gedachten ging veranderen hadden we besloten om te kijken voor een andere baan of een tweede baan. Het voordeel was nu wel dat we namelijk wisten dat we elke dag om 12 uur klaar waren met werken, want de nieuwe manager wilt namelijk absoluut niet dat we over uren maken en heeft hierdoor een rooster op gesteld waarop staat dat we van 04:00-12:00. Eerder was dit ander dan werkte gewoon tot het nodig was en dat kon elke dag erg verschillen soms werkten we zelfs tot 15;00. Dus wij op zoek naar een alternatieve baan of een tweede baan die we vanaf 12 uur konden doen, om toch aan onze spaargeld te kunnen komen. Natuurlijk keken we gelijk op onze favoriete app gumtree om een baantje te zoeken. Gymtree ( de australische marktplaats) laat ons nooit in de steek en ook deze keer vonden we wat we zochten. We vonden een baan bij Europecars. We rijden huur auto's die terug komen op mebourne vliegveld van het vliegveld naar de wasserette. En rijden schonen auto's van de wasserette naar het vliegveld zodat ze weer verhuurd kunnen worden. Een klein ritje van zo'n 4 km. Dit doen we dan zo'n vijf uur achter elkaar en gaan dan weer naar huis. Onze collega's zijn allemaal Koreaanse jongens die veelal gebrekkig engels spreken. Wat nogal grappige situaties oplevert. Door deze tweede baan maken we soms dagen van 04:00 t/m 19:00 thuis komen dan gaan slapen end an weer aan zo’n lange dag beginnen echt vermoeiend, maar aan het eind van de week als we ons salaris krijgen zijn we erg gelukkig. Natuurlijk doen we ook andere dingen naast werken. Zo zijn we naar het concert van ACDC geweest. Echt super gaaf concert van een paar nog steeds rockende ouwe mannen. We hadden staan kaartjes gekocht voor het tweede veld maar eenmaal in het stadion aan gekomen bleek dat ze maar een veld hadden gemaakt. Hierdoor stonden we gewoon bijna vooraan. Waardoor ik zelfs als ukke puk wat kon zien van de band zonder steeds op het scherm te moeten kijken. Was toch wel een hele gave ervaring om een australische band te zien op treden in het ETIHAD stadium in Melbourne. Zeker iets waar we heel blij mee zijn dat we dat gedaan hadden.

Naast het concert zijn we op 1e kerstdag heel vreemd maar wel lekker naar het strand gegaan. Het was een hele mooie dag 28 graden en we hoefde niet te werken dus besloten maar om een dagje strand te pakken en zijn naar st. kilda beach geweest. Het was grappig om iedereen in bikin’is en zwembroeken te zien en daarnaast een kerstmust op. Helaas waren wij vergeten om een kerstmust te kopen en mee te nemen, maar dat maakte de dag er niet minder op.
Het was leuk om te zien hoe mensen allemaal spullen hadden mee genomen en gebruikt maakte van de bbq die overal langs het strand staan en een heerlijk lunch maakte voor vrienden.

Tussen kerst en oud en nieuw hadden we enkele dagen vrij genomen omdat we vonden dat we nu we toch in Australie waren en relatief dicht bij Sydney ( 900 km, zo'n 1 dag rijden) we eigenlijk oud en nieuw wel in Sydney moesten vieren.
En ook weer een mogelijkheid om weer even met onze geliefde bus op toer te gaan. Want dat missen we momenteel wel heel erg. Door al dat werken is onze reislust wel heel erg aangewakkerd, maar het werken is voor een goed doel want hoe meer geld hoe meer leuke dingen en mooie plekken we kunnen zien.
Dus wij op weg met onze bus naar Sydney, tijdens de heenweg kregen we een klapband. Gelukkg hadden we alle spullen mee om ons reserve band erop te kunnen zetten . Binnen een half uur waren we weer op weg naar Sydney. We hadden we besloten om in Sydney al onze banden te laten vervangen want die waren toch eigelijk wel aan vervanging toe. Dit wisten we wel en de klapband was een bevestging. Het was weer heerlijk om onderweg te zijn door de mooie landschappen te rijden en steeds door vrolijke voorbijganger na te worden gezwaaid of geven ons een peace teken zo grappig. Soms zie je mensen foto's nemen vanuit de auto. Gelukkig ging de reis verder zonder gedoe en genoten we enorm. Aangekomen op onze camping in sydney bleek de vrouw van de receptie vlaams te zijn. En hebben we even in het nederlands geklets. Wel vreemd want ik had de hele tijd de neiging om in het engels te reageren dus het gesprek werd een combinatie van nederlands en engels door elkaar. Hahah alsof het niet al verwarrend genoeg was. Op oudjaarsdag zijn we met een lekker ontbijt richting de stad gegaan, met de trein. In de stad kon je goed zien dat sydney zich had voorbereid op een flinke drukte . Overal stonden extra informatie punten en extra politie was er op de straat. We besloten om een toch te maken met een ferry door de haven van Sydney. Woow wat was de haven mooi! De haven van Sydney zit direct aan zee en heeft heel veel strandjes het water is mooi tourquase waardoor het een heel tropische gevoel geeft. Ook is Sydney heel erg groen . Het lijkt wel of de stad Sydney helemaal in een bos is gebouwd. Erg mooi om te zien, heel anders dan Melbourne. Natuurlijk hebben we mooie foto's gemaakt van het Oprah house en van de beroemde brug. Helaas was het te druk om het oprah house in te gaan maar we vonden dat we toch nog een keer terug moesten komen naar Sydney om nog meer te zien, dus dat voor de volgende keer. Voor savonds hadden we plekken gereserveerd zodat we de brug mooi konden zien. Er zijn ook gratis plekken maar dan moet je al van s'ochtends vroeg gaan zitten om een plekje te bemachtgen. Daar hadden wij niet zo veel zin in en hadden daarom kaartje besteld, daar kon je vanaf 18:00 terecht. Dus hadden we mooi de tijd om lekker rustig aan te doen en de stad een beetje te verkennen. Onze plekken waren niet zo duur kosten $30 per persoon, dit is zo'n 20 euro. We hadden van te voren op gezocht en we zagen ook kaartjes van $1000. uiteraard heb je dan wel een hele mooie plek op een eilandje, maar je ziet natuurlijk nog steeds hetzelfde vuuwerk . Tijdens onze boot trip door de haven hoorde we dat er zo'n 1,5 miljoen extra mensen naar sydney waren gekomen speciaal voor het vuurwerk. We hadden een mooi plekje gevonden, en konden heerlijk genieten van onze picknick mand die we daar hadden besteld met allemaal lekkere dingen erin. Naast het grote vuurwerk om 0:00 hebben ze ook een lichtshow met allemaal bootjes die verlicht zijn en deze varen dan een rondje door de haven. Om 21:00 hebben ze speciaal vuurwerk voor de familie's met kinderen. Ze steken dan alvast een vuurwerk show af voor de kinderen die het niet redden om tot 0:00 wakker te blijven. En dan natuurlijk om 0:00 het echt vuurwerk dat 15 minuten duurde en naast de brug nog op drie andere plekken in de haven word afgestoken. Woow wat was het mooi kan niet anders zeggen dan dat het adembenemend was. Die Australische weten wel wat vuurwerk afsteken is!! Het was een hele mooie en bijzondere jaarwisseling. Eentje die Menno en ik nooit zullen vergeten. Vreemd om te realiseren dat het bij ons al nieuwjaar was en in nederland net mensen uit hun bed stapte. Eén januari hebben we natuurlijk in geluid met een nieuwjaarsduik op het strand, we moesten even door de kou heen haha nee het water was heerlijk. Het was 31 graden en we sprongen zo de zee in. Een heerlijk begin van het nieuwe jaar was het zeker !

Na onze nieuwjaarsduik zijn we begonnen aan onze terug reis naar Melbourne. Want helaas moesten we maandag weer aan het werk en we wouden een rustig terug reis. Zodat we misschien zondag nog even konden relaxen voordat we weer aan de slag moesten. We weten toch wel dat we zeker nog een keer terug gaan naar sydney om nog wat meer van de stad te verkennen, als we alle tijd hebben. Onze terug reis liep voorspoedig het was iets aan de drukke kant op de weg uit de stad omdat natuurlijk die andere 1,5 miljoen mensen ook weer weg gingen maar het ging allemaal prima. Toen we eenmaal lekker onderweg waren en de drukte uit waren zag ik in eens dat er een politie auto achter mij reed met zijn sirene aan en met zijn knipperlicht naar links knipperde. Ik werd gewoon door een politie aan de kant van de weg gezet. Menno en ik scheten natuurlijk zeven kleuren want dit was ons nog nooit overkomen en we reden natuurlijk rond met een plastic voorruit en een zij raam die niet we niet open konden draaien. We dachten nu zijn we erbij nu krijgen we een hele grote boete omdat we met een plastic raam rijden en de auto niet meer roadworthy is (zeg maar dat hij roadworthy moet zijn anders mag hij de weg niet op en anders moet je de problemen die er zijn laten maken voordat de auto weer de weg op mag.wat moeilijk gaat met een verbogen da ken een plastic gelijmd vooruit). Een slecht begin van het jaar. De politie agent stond aan de bestuurders kant en vroeg of ik het raampje open kon doen. Ik deed de deur een klein stukje open en benoemde dat het raampje niet open kon met ecxuus dat het een oude bus was. De agent liep naar de pasassiers kant waar Menno zat en vroeg of dat raampje wel naar beneden kon en wij antwoorden gelijk natuurlijk meneer. Hij vroeg naar onze rijbewijzen die lagen naturlijk achter in de bus. Menno vroeg of hij deze snel mocht pakken omdat de agent toen hij naar de bus liep Menno terug de auto in heeft gestuurd, omdat Menno wou gaan vragen aan de agent wat er was en hoopte dat hierdoor de agent niet naar de voorkant van de bus zou lopen. De agent vroeg aan Menno een beetje geintresseerd waar we vandaan kwamen en waar we heen gingen. Hij keek op de rijbewijzen en vroeg of ik even wou blazen voor een alcohol test natuurlijk geen probleem. De agent zej dat ik tot 10 moest tellen ik keek naar het apparaat en miste het tuutje waar je altijd in blaast dus ik vroeg waar het dingtje was om in te blazen heel stom natuurlijk. De agent zei weer dat ik tot 10 moest tellen, haha het duurde even maar toen had ik het door een nieuw systeem waardoor ik alleen maar hoefde te tellen. De agent zou wel gedacht hebben dat ik heel wat op had hahaha maar natuurljk was de test prima. Nog een keer liep de agent voor de bus langs en vroeg nog aan ons hebben jullie airco in de bus menno en ik begonnen te lachen en wezen naar de grote airco tussen de stoelen in en zeiden natuurlijk agent. De agent moest lachen bij het zien van onze grote ventilator. Hij wenste ons nog een goede reis en ging er weer vandoor ( na dat hij nog even snel een blik geworpen had op onze nieuwe banden). Woow wat waren menno en ik opgelucht de politie agent had het plastic raam niet gezien. We voelde ons erg gelukkig en waren nog steeds verbaasd dat hij niks had gezien. Na een tijdje rijden was het weer tijd om te tanken we sloegen af naar het tankstation. Even snel volgooien en weer onderweg. De 20 liter gas die we erin deden koste maar $10,- dollar ( zo'n 8 euro) ja gas en bezine is hier spot goedkoop in vergelijking met Nederland. De benzine prijs ligt momenteel rond de $1,13 ongeveer zo'n 80 euro cent per liter. Nou daar zouden wij in Nederland een moord voor doen en dan is bezine hier nog momenteel aan de dure kant. Maar ja we waren weer helemaal vol getankt dus weer onderweg naar Melbourne. We verlaten het tankstaton en tot onze grote schrik staat daar weer een politie fuik. Ooh nee een tweede keer zouden we met onze plastic voorruit er natuurlijk niet doorheen komen dat is natuurlijk de goden verzoeken dachten menno en ik. We sloegen nog heel snel een andere weg in om daar een andere weg te vinden die ook naar Melbourne ging maar helaas was dit de enige weg. Natuurlijk waren de agenten slim genoeg om daar te staan want zij wisten dat iedereen er langs moest komen die verder wou. Dus het was kiezen of wachten totdat ze weg waren of het er op gokken. We wouden erg graag terug naar Melbourne om nog even van onze vrije zondag te kunnen genieten voordat we weer aan het werk moesten. Dus waagte we het er maar op. De agent gaf het stop tekenen en vroeg ons om het raampje na beneden te doen. Weer deed ik mijn deur een stukje open en zei dat het raampje niet opengaat omdat hij kapot is. Verbaasd vraagt hij echt waar "Ja meneer het is een oude bus". Weer vraagt hij of ik een blaas test wilt doen om alcohol te testen "natuurlijk meneer geen probleem". Hij vraagt mij tot 10 te tellen dit keer ben ik voorbereid en niet meer verast door het missen van het blaas pijpje en tel netjes tot tien. Weer was de test helemaal goed en mochten we netjes door rijden. Er stonden wel liefst vijf agenten en weer hadden ze niks gezien van onze plastic raam het geluk zit ons mee in 2016 :D.

Zo opgelucht en happy dat we waren vervolgende we onze reis terug naar Melbourne. Wel hebben we besloten voordat we weer gaan reizen met ons busje ons zij raampje toch maar even te laten maken. Valt het nog minder op en ook wel lekker om een beetje een windje te hebben.

Voorlopig is ons plan nog om te werken tot en met februari en daarna weer lekker rond te trekken. Ookal zijn we het werken nu veelal zat we weten dat hoe meer geld we hebben hoe meer leuke dingen we straks kunnen doen en misschien wel nog meer landen kunnen bezichtigen dan alleen het super mooie Australie.

heel veel liefs,
Sylvia en Menno

• 23 Januari 2016 - 06:15

YVONNE WITJES:

Hoi Sylvia en menno,
    Dat was weer leuk om te lezen.
    werkse nog even en dan maar weer lekker rondtrekken met jullie mooie bus,nu je met nieuwe banden weer vele km kunt maken.

Wij wensen jullie daar nog vele veilige kilometers en geniet van het mooie australie!!!!!!!!!

Groetjes Herman en Yvonne

• 23 Januari 2016 - 14:06

Oma Peperkamp:

Hallo menno en Sylvia
    leuk weer wat te horen van jullie
    jullie genieten nog steeds.
    hier gaat het ook prma.
    volgende week al weer carnaval,
    dan smaandags 60jarige bruilloft van Fia en Piet.
    0ok weer leuk
    dus wij vervelen ons ook niet.
    groetjes van Opa en Oma

• 24 Januari 2016 - 19:36

Harry En Evelien:

Hallo Backpackers
    Leuk weer wat te lezen van jullie avonturen, wat een land, t lijkt me prachtig!!!!Jullie hebben al heel wat gezien ,ma ook wel hard gewerkt!!
    En nu weer er tegen aan ,en dan weer op reis en nog genieten van t mooie Australie met die nieuwe banden moet dat toch lukken!!!!! Gr Harry en Evelien

• 25 Januari 2016 - 22:09

Om Henk En Tante Gerda:

Hallo Sylvia en men no
    We volgen jullie op jullie mooie reis door Australia erg leuk om te lezen ik denk dat we staks een mooi fotoboek tegemoet kunnen zijn geniet nog van de komende maanden en tot ziens in ons mooie Nederland.hartelijke groeten van om Henk en tante gerda

• 17 Februari 2016 - 12:23

Henk En Wilma:

Hallo heb genoten van het lezen van jullie reis verslag, en wens jullie nog veel reis plezier genieten maar. Maar eerst maar weer geld verdienen .gr uit het koude borculo.